Андрій Букін
3 записи

Госпітальні округи Сумщини

1

Медичне обслуговування, освіта дітей та пенсійне забезпечення – це ТОП теми на рівні з бойовими зіткненнями, що йдуть на Сході України з російським агресором.  Війна – усе зрозуміло: є вони, є ми – вони прийшли нас вбивати, ми захищаємо себе і свою землю.

Хочу розпочати розмову про медичну реформу, щоб разом з читачами розібрати найгостріші питання цього болючого процесу.

На сьогоднішній день можна точно сказати, що адміністративно-територіальна реформа заходить у незворотню фазу, вона точно відбудеться, відбудуться укрупнення сіл та селищ, міст та районів в об’єднані територіальні громади. Наступним величезним пластом реформи стане медичне забезпечення. Сфера охорони здоров’я безпосередньо пов’язана з адміністративно-територіальним устроєм, тому що на базі госпітальних округів будуть створені нові територіальні об’єднання куди увійдуть вже сформовані ОТГ. На сьогоднішній день ще невідомо, яку назву вони матимуть – це можуть бути або райони, або повіти, або ще щось інше. Але наступний етап адміністративно-територіальної реформи буде базуватися на  реформі медичної галузі, а саме на створенні госпітальних округів.

Що ж таке госпітальний округ? Отже, госпітальний округ – це функціональне об’єднання закладів охорони здоров’я, розміщених на відповідній території, що забезпечує надання вторинної (спеціалізованої) медичної допомоги населенню такої території. До складу госпітального округу повинно входити не менше однієї багатопрофільної лікарні інтенсивного лікування першого та/або другого рівня та інші заклади охорони здоров’я. Перелік медичних втручань з надання вторинної (спеціалізованої) медичної допомоги буде затверджуватися МОЗ України, так само як і орієнтовні табелі матеріально-технічного оснащення лікарень. Крім того, створення госпітального округу базується ще на двох принципах.

По-перше, має бути забезпечена доступність якісної медичної допомоги для мешканців відповідних територій. А саме, зона обслуговування госпітального округу визначається своєчасністю доїзду до багатопрофільних лікарень інтенсивного лікування, яка не повинна перевищувати 60 хвилин, та бути еквівалентна радіусу зони обслуговування 60 км, так звана “золота година”.

По-друге, заклади, де надається ця допомога, повинні мати належне навантаження, аби підтримувати відповідну кваліфікацію медичних фахівців, тобто адміністративним центром госпітального округу визначається населений пункт, як правило, місто з населенням понад 40 тис осіб, в якому розміщена багатопрофільна лікарня інтенсивного лікування другого рівня. Багатопрофільна лікарня інтенсивного лікування 1-го рівня має обслуговувати не менше 120 тис. осіб, 2-го рівня – не менше 200 тис. осіб.

Поняття визначені, умови задачі зрозумілі. Що робити далі? Органи центральної влади поклали функції з розподілення госпітальних округів на місцеву владу. Тобто, місцеві адміністрації формують межі госпітальних округів та подають на затвердження Уряду, лишаючи за собою право визначати, якою має бути мережа медичних закладів в госпітальному окрузі, які лікарні варто перепрофілювати, а які медзаклади додатково створити, як пацієнти зможуть до них доїхати, які дороги для цього необхідно відремонтувати чи побудувати. Єдині вимоги, які висуває МОЗ до формування госпітальних округів – це те, що відстань до цієї лікарні має бути такою, щоб людина змогла доїхати туди максимум за годину. Також госпітальний округ має охоплювати принаймні 120 тисяч населення.

Прочитавши всі умови Міністерства охорони здоров’я, самі собою виникають питання, а що ж буде з центральними районними лікарнями (ЦРЛ), де ж будуть лікуватися люди і чи потрібні взагалі такі зміни у медицині?

Створення госпітальних округів і покликане упорядкувати мережу закладів охорони здоров’я. Найбільш потужною в госпітальному окрузі буде лікарня інтенсивного лікування ІІ рівня. Передбачається, що вона повинна мати відділення невідкладної медичної допомоги. Створення та організація такого закладу потребує великих площ, матеріально-технічного забезпечення та навіть зміни ідеології роботи медичних фахівців. Відділення невідкладної медичної допомоги повинно покращити якість та оперативність надання медичної допомоги важкохворим пацієнтам.

Крім того, у госпітальних округах працюватимуть лікарні інтенсивного лікування І рівня. Вони не матимуть відділення невідкладної допомоги, однак до їх структури обов’язково входитимуть хірургічне, травматологічне відділення, а також цілодобовий рентген. Водночас окремі ЦРЛ стануть лікарнями планового лікування, які передбачатимуть госпіталізацію тільки на планове лікування.

Відтак всі лікарні, які є на місцях, залишаться працювати. Відбудеться зміна їх статусу та частково функцій. Оскільки при цьому відбуватимуться перетворення у структурі медичних закладів, залишаться ті відділення, які будуть необхідними для роботи лікарень інтенсивного та планового лікування. Надлишком медичних кадрів доукомплектують службу екстреної медичної допомоги області та первинний рівень надання медичної допомоги, де спостерігається дефіцит працівників. Власне, завданням реформи системи охорони здоров’я є переміщення потенціалу медичних фахівців на достаціонарний етап надання медичної допомоги.

Одночасно відбуватиметься розвиток служби екстреної медичної допомоги, зокрема планується розширення мережі пунктів базування служби «103».

Питання з районними лікарнями та подальшим лікуванням населення начебто зрозуміле. Тепер виникає питання, а що зроблено в Сумській області, щоб наблизити нас до майбутніх перетворень у питанні медичної галузі? Які ж госпітальні округи планують у Сумській області? На жаль, ці питання дуже мало висвітлюються місцевими ЗМІ, інформації вкрай мало. Але достовірно відомо, що керівники області подали проект на 6 госпітальних округів і Уряд їх не затвердив, відправивши на доопрацювання.

Коли дивишся на карту, все виглядає досить непогано, але при тому всьому є величезні питання – чому саме шість? Ні Глухів, ні Ромни не мають населення у 40 тис. і ці лікарні точно не зможуть обслуговувати 200 тис. пацієнтів. Це порушує один з принципів госпітального округу. Натомість ті, хто виступають за організацію шести госпітальних округів, посилаються на те, що є населені пункти, мешканці яких не матимуть змоги дістатися до лікарні ІІ рівня за 60 хв., тобто порушується принцип “золотої години”.

Якщо відійдемо від Сумської області і подивимося на територію всієї країни, ми можемо побачити що, наприклад, набагато більші області Харківська та Київська мають по 5 госпітальних округів, а Тернопільська взагалі три і так у більшості областей країни. А наша область хоче шість госпітальних округів. З чим це пов’язано і хто впливає на людей, які приймають рішення? Ми не можемо говорити з стовідсотковою впевненістю, але аналіз ситуації та географія розташувань двох госпітальних округів, що не вписується в концепцію реформи – це округи двох народних депутатів.

Глухів та Глухівський район, що є вотчиною народного депутата Андрія Деркача та Ромни Роменський район, що є округом Миколи Лаврика, майже чітко співпадають з проблемними госпітальними округами. Якщо говорити відверто, то ці люди мають можливість та вплив, щоб рішення по 4 госпітальних радах не було прийнято на рівні обласної влади.

Не дивлячись на те, що у містах Глухів та Ромни все одно залишаться колишні ЦРЛ, прихильники шести госпітальних округів продовжують спекулювати на здоров’ї та необізнаності громадян. У будь-якому випадку, хто б не був якорем медичної реформи у Сумській області, він робить ведмежу послугу – все одно рішення буде прийнято в Києві і тут питання у “золотому часі”, або ми це зробимо самостійно і отримаємо фінансування на інфраструктуру і потреба округів, або нас змусять це зробити в останню чергу, лишивши сам на сам з нашими проблемами і поганими дорогами.

Якби там не було, але сьогодні ми творимо нову систему з новою ідеологією у сфері медицини. Те що буде побудовано нами сьогодні має забезпечити завтра  наших дітей та онуків. Ми не маємо права схибити цього разу! Будьте активними, читайте, розбирайтесь, аналізуйте – не дайте вкрасти наше майбутнє (!)

Коментувати

1 Коментар
Динамика децентрализации в Сумской области | АНАЛИТИЧЕСКИЙ ЦЕНТР «ОБСЕРВАТОРИЯ ДЕМОКРАТИИ»
• 11:42 am | 26 вересня 2017

[…] госпитальных округов в Сумской области могут быть причастны народные депутаты Андрей Деркач и Николай Лаврик. […]

Відповіcти
16 жовтня 2017
14 жовтня 2017
13 жовтня 2017
12 жовтня 2017