ULEAD Сумський регіональний офіс
55 записи

Громади, тероборона та добробати: законодавчі новації та роз’яснення для ОМС

0

Про різницю між теробороною та добробатами, про те яким чином громади можуть утворити добровольчі формування тероборони на місцях, а також чи потрібно реєструвати такі утворення – в інтерв’ю Марини Лобової, керівниці Регіонального офісу «U-LEAD З Європою» у Сумській області.

Чим, відповідно до чинного законодавства, відрізняються територіальна оборона та добровольче формування територіальної громади?

Тема загалом складна, особливо для невійськових, але якщо говорити просто, то термін «територіальна оборона» є загальним по відношенню до терміну «добровольче формування територіальної громади».

Відповідно до ЗУ «Про основи національного спротиву»  територіальна оборона– це така цілісна система, яка складається з трьох складових – військової, цивільної та військово-цивільної.

Військова складова територіальної оборони включаєоргани військового управління, військові частини Сил територіальної оборониЗСУ та інші сили і засоби сил безпеки і сил оборони.Цивільна складова включає державні органи та ОМС. А от ДФТГ входять до військово-цивільної складової, яка також включає штаби зон (районів) територіальної оборони.

Добровольче формування територіальної громади (або ДФТГ) уявляє собою воєнізований підрозділ, сформований на добровільній основі з повнолітніх громадян України, обов’язково саме тих, які проживають у межах відповідної територіальної громади. Призначені ДФТГ для участі у підготовці та виконанні завдань територіальної оборони в межах території відповідної територіальної громади.

Ще важливо, що члени добровольчих формувань під час виконання завдань територіальної оборони можуть застосовувати особисту мисливську зброю,стрілецьку зброю, інші види озброєння та боєприпаси до них відповідно до постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2021 р. № 1448.

Порядок же функціонуваннясамих ДФТГвизначенийпостановоюКМУ від 29 грудня 2021 р. № 1447.

Яким чином громади можуть утворити добровольчі формування тероборони на місцях ?

Територіальна громада на своїй території може утворювати декілька добровольчих формувань з урахуванням ресурсних та людських можливостей. Тому власне найменування формування подається в такому вигляді: «Добровольче формування (найменування територіальної громади) територіальної громади № (порядковий номер)». Наприклад, «Добровольче  формування Боромлянської сільської територіальної громади №1».

Добровольче  формуванняутворюється зборами ініціативної групи жителів територіальної громади. І вони вважаються правоможними, якщо в них беруть участь не менш як п’ять осіб, а також командир військової частини Сил територіальної оборони ЗСУ та представники ОМС відповідної територіальної громади. Тобто по суті п’ять осіб можуть ініціювати утворення ДФТГ.

Загальна кількість та місця розташування ДФТГ визначаються Командуванням Сил територіальної оборони ЗСУ за участю відповідних сільських, селищних, міських рад та затверджуються Головнокомандувачем ЗСУ.

Для всіх добровольчих формувань територіальних громад, що функціонують у межах території відповідної зони територіальної оборони, розробляється та затверджується єдина символіка (Командуванням Сил територіальної оборони ЗСУ разом з ОМС, які розташовані в межах території відповідної зони територіальної оборони).

Хто керує таким формуванням у громаді? Як взагалі налагоджено підпорядкування цього формування на вищих рівнях (тероборона, ЗСУ тощо)?

Діяльність ДФТГ здійснюється під безпосереднім керівництвом і контролем командира військової частини Сил територіальної оборони ЗСУ за територіальним принципом.

Звісно є і безпосередній керівник ДФТГ – це командир добровольчого формування, який є відповідальним за його діяльність. Саме він укладає контракти з членами ДФТГ, визначає завдання його членам з урахуванням їх спроможностей та за потреби структуру.

Чи потрібно реєструвати такі утворення?

Законодавство не містить вимоги реєструвати такі утворення будь-яким чином, а так само  надавати їм статус юридичної особи.

Які шляхи фінансування добровольчих формувань тергромад передбачені законом на сьогодні?

Що стосується фінансування ДФТГ, то відповідно до статті 23 Закону України «Про основи національного спротиву» фінансування та матеріально-технічне забезпечення національного спротиву здійснюються за рахунок і в межах коштів Державного бюджету України, місцевих бюджетів, а також з інших не заборонених законодавством України джерел.

Більш чітке  визначення повноважень органів місцевого самоврядування містить Бюджетний кодекс.  Стаття 91 Бюджетного кодексу України передбачає, що з усіх місцевих бюджетів можуть фінансуватися заходи та роботи з територіальної оборони  та мобілізаційної підготовки місцевого значення. З огляду на положення абзацу 2 статті 4 Бюджетного кодексу України, який передбачає, що якщо іншим нормативно-правовим актом бюджетні відносини визначаються інакше, ніж у цьому Кодексі, застосовуються відповідні норми цього Кодексу. Відтак з місцевого бюджету фінансуються саме заходи та роботи з територіальної оборони.

Забезпечення ДФТГ індивідуальною штатною зброєю та боєприпасами до неї здійснюється в загальній системі забезпечення ЗСУ.

Забезпечення ДФ іншими видами озброєння і боєприпасами до них здійснюється за рішенням Головнокомандувача ЗСУ.

Закупівлі товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб руху опору становлять державну таємницю і здійснюються за процедурами, встановленими законом для оборонних закупівель. Для спрощення та швидкості проведення процедур закупівлі із забезпечення підрозділів ДФТГ можна застосовувати положення статті 30 Закону України «Про оборонні закупівлі», яка дозволяє здійснювати закупки за прямими договорами.

Як саме територіальні громади, зокрема місцеві ради, можуть долучатися до допомоги добровольчим формуванням, про які основні шляхи йде мова?

У Законі України «Про основи національного спротиву» для сільських, селищних та міських ради визначено, що вони:

1) беруть участь у підготовці та виконанні завдань національного спротиву в мирний час та в особливий період;

2) забезпечують у межах відповідних видатків місцевих бюджетів належне фінансування заходів національного спротиву місцевого значення та підготовки громадян України до національного спротиву;

3) сприяють створенню ДФТГ;

4) забезпечують життєдіяльність населення і функціонування об’єктів інфраструктури у межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці;

5) сприяють популяризації участі в заходах національного спротиву.

В свою чергу стаття 36 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачає, що до делегованих повноважень виконавчих органів належить: організація та участь у здійсненні заходів, пов’язаних з мобілізаційною підготовкою та цивільним захистом, підготовкою і виконанням завдань територіальної оборони, на відповідній території.

Які документи необхідно схвалити органу місцевого самоврядування для фінансування тероборони?

Для фінансування відповідних заходів ОМС, де утворене добровольче формування, необхідно у співпраці з військовою частиною Сил територіальної оборониЗСУ підготувати план заходів з територіальної оборони територіальної громади та затвердити відповідну місцеву програму. Ну і звісно ж треба прийняти рішення про внесення змін до рішення «Про місцевий бюджет територіальної громади на 2022 рік».Звертаю увагу, що постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2022 № 252 «Деякі питання формування та виконання місцевих бюджетів у період воєнного стану»дозволено прийняття такого бюджетного рішення саме виконавчим комітетом. Тому проведення сесії зараз не вимагається.

На що саме може витрачати кошти добровольче формування громади?

Конкретний перелік заходів має бути визначений місцевою програмою, яку попередньо необхідно напрацювати у співпраці з командиром військової частини Сил територіальної оборони ЗСУ, якій підпорядковане формування, наприклад:

  • Перевезення членів добровольчих формувань до місць проведення занять та у зворотньому напрямку;
  • Медичне обстеження з метою видачі медичної довідки для отримання дозволу (ліцензії) на об’єкт дозвільної системи за формою 127/о;
  • Виготовлення бланків посвідчень добровольця територіальної оборони;
  • Роботи з облаштування блок-постів;
  • Організація послуг харчування.

Детальніше розкажіть, як відбувається процес перерахування коштів з бюджету громади до конкретного військового формування?

Це доволі специфічні фінансові процедури, які мабуть краще прокоментувати фінансистам. Усі сільські, селищні та міські ради можуть звернутися до радників з питань місцевих фінансів та управління регіональних офісів U-LEAD, які пояснять процедуру.

Я лише зверну увагу, що розпорядником коштів у цьому випадку, відповідно до статті 20 Бюджетного кодексу України, буде відповідний виконавчий орган сільської, селищної або міської ради, до повноважень якого віднесено організацію мобілізаційної роботи, цивільного захисту та територіальної оборони, а не самі ДФТГ, оскільки вони не мають статусу одержувача бюджетних коштів.

Чи може перераховувати громада кошти з бюджету до державного бюджету на армію?

Так. Відповідно до п.22-2 Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного кодексу України передбачено, що  в умовах воєнного стану або для здійснення згідно із законом заходів загальної мобілізації та з метою відсічі збройної агресії Російської Федерації проти України та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності органи місцевого самоврядування або військові адміністрації можуть приймати рішення про перерахування коштів з місцевих бюджетів до державного бюджету.

Такий трансферт може бути переданий як безпосередньо  на окремий бюджетний рахунок з обліку доходів спеціального фонду державного бюджету, відкритий в установленому порядку в Казначействі, так і конкретній частині.

Як громади на Сумщині беруть участь у фінансуванні добровольчих формувань тероборони та (чи) ЗСУ? Які є приклади в нашому регіоні? Які тенденції спостерігаються?

Наша область прикордонна, дуже велика кількість громад знаходиться на кордоні з РФ, всі громади зацікавлені в безпеці і захисту своїх територій, тому допомагають і своїм ДФТГ і військовим частинам.

Так, наприклад, на заходи з територіальної оборони направили кошти:

– Степанівська селищна територіальна громада (0,5 млн. грн);

– Тростянецька міська територіальна громада (1,5 млн. грн);

– Миколаївська сільська територіальна громада (1,9 млн.грн).

На фінансову підтримку військовим частинам виділили кошти: Степанівська селищна територіальна громада(150,0 тис.грн) та Бочечківська сільська територіальна громада(50,0 тис.грн.).

Ще на цьому тижні Миколаївська сільська територіальна громада планує виділити на заходи з територіальної оборони для придбання б\у автомобілів для ДФТГ 1,1 млн. грн, а також на фінансову підтримку військової частини 200, 0 тис.грн для придбання паливно-мастильних матеріалів. В цілому Миколаївська сільська територіальна громада планує витратити на заходи з територіальної оборони та фінансову підтримку ЗСУ понад 3 млн. грн. Бо територія цієї громади знаходиться саме на кордоні з РФ.

Нажаль, не по всім громадам є інформація, оскільки сайти громади на воєнний час заблокували.

Що можете порадити тим громадам, які планують брати участь у формуванні місцевих добровольчих формувань та фінансово підтримувати їх?

Ефективно взаємодіяти, адже практика показала, що саме сили територіальної оборони та ДФТГ зокрема, відіграють надважливу роль у захисті державного суверенітету та збереженні життя і здоров’я наших громадян.Тобто – максимально допомагати, заохочувати до формування ДФТГ, якщо їх ще немає на територіїгромади.

 

Коментувати
05 жовтня 2022
04 жовтня 2022
03 жовтня 2022
30 вересня 2022
29 вересня 2022
28 вересня 2022
27 вересня 2022
26 вересня 2022
23 вересня 2022
22 вересня 2022
21 вересня 2022
20 вересня 2022