ULEAD Сумський регіональний офіс
31 записи

Моніторинг реформи місцевого самоврядування: якими є результати Сумщини?

0

Міністерство розвитку громад оприлюднило моніторинг реформи місцевого самоврядування та терорганізації влади. У показниках Сумщини в цьому рейтингу допомагала розібратися керівниця Сумського регіонального офісу Програми U-LEAD Марина Лобова.

Моніторинг реформи місцевого самоврядування: якими є результати Сумщини?

1. Моніторинг реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади. Яке місце в рейтингу займає Сумщина та за якими критеріями відбувалося оцінювання?

«Цей моніторинг вже є традиційним, але зараз він вже став концептуально іншим.

По-перше, змінилися деякі показники, якщо раніше вагомим критерієм була саме динаміка добровільного об’єднання громад, то зараз об’єктивно цей критерій не є релевантним, адже усі громади вже утворені. Поряд з тим, з’явився, наприклад, такий новий критерій як «передача майна до комунальної власності територіальних громад». Загалом зараз налічується сім критеріїв:

 – розвиток інституту старост;

– передача майна до комунальної власності територіальних громад;

– співробітництво територіальних громад;

– результати фінансової децентралізації;

– державна фінансова підтримка;

– розвиток мережі ЦНАП у територіальних громадах;

– децентралізація у сфері земельних відносин.

По -друге, зараз не існує загального рейтингу, тож ми можемо бачити позиції регіонів лише в рамках окремих показників. За деякими критеріями Сумська область є лідером, а десь варто працювати над поліпшенням», – розповіла Марина Лобова.

2. Розвиток інституту старост. Яка у нас тут ситуація?

«Важливо зазначити, що 15 квітня Верховною Радою України було проголосовано за зміни до законодавства, саме в частині розвитку інституту старост (законопроєкт 4535). Ним, зокрема,  передбачається:

  • обов’язкове громадське обговорення кандидатури на посаду старости;
  • необов’язковість входження старости до складу виконавчого комітету. Водночас, він матиме гарантоване право на участь та виступ на засіданнях ради, виконкому, інших органів ради;
  • можливість закріплення за старостою окремих завдань адміністратора Центру надання адміністративних послуг (функцій фронт-офісного характеру);
  • інші більш технічні питання, як то порядок утворення старостинських округів тощо.

Але дійсно варто дочекатися підписання та оприлюднення цього закону, щоб побачити його остаточну редакцію.

Якщо ж говорити про загальну ситуацію на Сумщині, то тут важко порівнювати якісь показники з іншими областями, адже кожна громада має свої особливості, виходячи з яких приймає рішення щодо затвердження старост. Ми маємо громади зі значною кількістю старост (більше 12 – Шосткинська, Кролевецька, Буринська, Лебединська, Роменська) й такі – де усього лише один чи два старости (така ситуація у наших найменших громадах). У Сумській міській територіальній громаді старости ще незатверджені. Натомість у раді створено структурний підрозділ, який відповідає за розвиток сільських територій», – зазначає Марина Лобова.

3. Передача майна району громадам. Чи вірно, що в області вже всі об’єкти передані до власності громад? Що це за майно?

«Ми дійсно є однією із семи областей  в Україні, де прийнято 100% рішень про передачу та надання згоди на прийняття такого майна.

Поряд з тим, процес передачі майна не обмежується лише вказаними рішеннями. Серед низки необхідних дій є  утворення спільної комісії, визначення технічного стану об’єктів передачі, оформлення акту приймання-передачі, здійснення фактичної передачі майна разом з супровідною документацією й, нарешті, здійснення його реєстрації. Також, потрібно буде змінити найменування засновника у назві, якщо мова йде про юридичних осіб.

Загалом, мова йде про усі об’єкти спільної власності (заклади та установи), які знаходяться на території цих громад. Фактично це заклади з усіх сфер: освіти, охорони здоров’я, соціальної сфери, культури та інші.  Ми маємо 352 таких об’єкти у Сумській області, найбільше їх саме у сфері освіти та культури».

4. Співробітництво територіальних громад.

Які показники в області? Про яке співробітництво йде мова?

«Міжмуніципальне співробітництво дійсно є важливим інструментом для розвитку громад та способом для вирішення їх нагальних питань на партнерських засадах. Починаючи з 2017 року, наша команда активно працювала над його впровадженням в області, у тому числі було прийнято першу в Україні обласну програму підтримки такого співробітництва. Починали з 1 угоди, зараз їх загалом більше 50.

Щоправда новий моніторинг відображає дані лише з моменту проведення останніх місцевих виборів. І тут ми маємо тільки дві нові угоди між Недригайлівською, Коровинською та Вільшанською територіальними громадами щодо інклюзивно-ресурсного центру. Ймовірно, що такі незначні показники пов’язані з об’єктивними причинами, адже протягом декількох останніх місяців громади були зайняті й іншими нагальними питаннями (проведення перших сесій, формування нової організаційної структури, затвердження бюджетів, проведення реорганізацій рад). Сподіваємось, що цей процес активізується найближчими місяцями».

5. Які фінансові показники варті уваги та про що вони свідчать?

«Проводити аналіз фінансових показників краще за більший період часу (півроку, 9 місяців),  а найоптимальніше – за рік, оскільки більша частина доходів надходить до бюджетів в другій половину року (земельний податок , податок на нерухоме майно і т. д.). Те саме стосується й видаткової частини (в зв’язку з процедурами закупівель). Саме тому, поки робити висновки щодо місць Сумщини в цьому сенсі зарано.

Натомість, варто звернути увагу громад на наші показники в частині витрат на утримання органів місцевого самоврядування, а також капітальні видатки. Це ті напрями, які у значній мірі відображають спроможність забезпечувати розвиток».

6. Передача земель с/г призначення громадам, яка тут ситуація?

«Загалом усі громади Сумської області отримали таку землю загальною площею 129,05 тисяч га. Уся інформація щодо процесу передачі доступна на сайті ГУ Держгеокадастру у Сумській області. Там можна подивитися хто, коли та у якому обсязі прийняв землю сільськогосподарського призначення».

7. Розвиток мережі ЦНАП. Скільки ЦНАПів створено в області?

 В яких громадах створені останні?

«Питання створення ЦНАП дійсно є важливим, адже саме тут жителі громад отримують більшість послуг. В ідеалі, ЦНАП мав би бути у кожній громаді, але це не такий простий процес, адже справжній ЦНАП – це не просто назва, а якісні та сучасні сервіси.

Зараз у Сумській області маємо 31 ЦНАП й усі вони утворені в територіальних громадах.

Наприкінці лютого 2021 року за підтримки Програми «ULEAD з Європою» відкрився ЦНАП у Буринській міський територіальній громаді, який відповідає європейським стандартам.

Загалом на Сумщині відкрито вже дев’ять ЦНАПів за підтримки  Програми «ULEAD з Європою»»

Які висновки з цього моніторингу можна зробити? Які процеси в області проходять успішно, а над якими ще варто працювати?

«Цей рейтинг – це орієнтир для громад, обласної влади для коригування своїх дій та побудови партнерських взаємовідносин з метою досягнення синергетичного ефекту. Адже якісні та швидкі зміни можливі лише у взаємодії усіх зацікавлених сторін.  Програми «ULEAD з Європою» зі свого боку продовжить працювати у напряму підтримки місцевого самоврядування», – підсумувала Марина Лобова.

Моніторинг можна переглянути тут: https://bitly.su/8Cuf5rI2

Коментувати
17 травня 2021
14 травня 2021
13 травня 2021
12 травня 2021
11 травня 2021
07 травня 2021
06 травня 2021