Експерт РПР про реформування надання спеціалізованої і високоспеціалізованої меддопомоги

0

Автономізація закладів охорони здоров’я, співоплата та оплата послуг, їх закупівля, а не спонсорування приміщень. Про реформування надання спеціалізованої і високоспеціалізованої медичної допомоги ми поговорили  з експертом медичної групи Реанімаційного пакету реформ Олександром Ябчанкою. Разом з представником МОЗу та громадською організацією “Центр UA” вони провели публічні обговорення в Сумах.

Експерт РПР про реформування надання спеціалізованої і високоспеціалізованої меддопомоги

Експерт РПР про реформування надання спеціалізованої і високоспеціалізованої меддопомоги

У лютому ми виїхали до 63-х міст, поспілкувалися з тисячами людей, зустрілися з 6,5 тисячами медиків. Наші полісі-аналітики фіксували все, що говорили зацікавлені сторони та передавали Міністерству охорони здоров’я. Потім МОЗ вийшло з фідбеком та прозвітувало про те, що вони почули та як відреагували: які пропозиції опрацювали, які не взяли в роботу через відсутність повноважень, з якими не згодні. Так реалізовується повний цикл вироблення публічної політики. Це тривало протягом п’яти місяців і стосувалося концепції реформи фінансування системи охорони здоров’я.

Чому ми приїхали зараз.

Наразі ми діємо в рамках другого туру і нашою темою є подальші кроки в розгортанні реформи. Але це розгортання буде покроковим. З 2018 року починається реформа первинної ланки медицини, але паралельно з цього ж року починається підготовка до реформи спеціалізованої і високоспеціалізованої медичної допомоги. Так от, ми поїхали Україною для того, аби цю підготовку розпочати та підготувати відповідне нормативно-правове поле, переговорити з лікарями, органами місцевого самоврядування, пацієнтськими організаціями.

У нас є три ключові блоки запитань до лікарів: перший – автономізація закладів охорони здоров’я, адже для того, щоб держава могла перейти з бюджетного утримання закладів на закупівлю в них послуг – вони повинні мати право ці послуги державі продати. Для цього установа має бути не бюджетною, а комунальним підприємством. Так от, як з бюджетної установи реорганізувати КП – це ціла історія та зміна філософії.

Другий блок питань стосується співоплати та оплати послуг. Зараз громадяни реально платять, коли приходять до закладів охорони здоров’я. Це ні для кого не секрет. І коли запитуєш у людей: “Ви за те, щоб була співоплата, чи за те, щоб було так, як було до тепер?”, то вони в один голос відповідають, що їх не влаштовує теперішня ситуація. Типу, “Ми готові до такої співоплати, коли більшу частину платить держава, а якусь частину ми. Бо зараз ми приходимо, і платимо за все”. Лікарі, у свою чергу, також в дурному становищі, адже вони отримують офіційну зарплатню в 3200 грн, з якою не можуть звести кінці з кінцями. Тому вони мають два варіанти: лікувати та чекати, що їх віддячать, або казати ціну та потім лікувати. І тоді, у першому варіанті лікар – жебрак, у другому – рекетир. Теперішня система фінансування влаштована таким чином, що держава обіцяє громадянам безоплатну медичну допомогу і перекладає виконання своїх обіцянок на голови медиків. При цьому, ставлячи медиків перед вибором: бути жебраком чи рекетиром. Це абсурд. 

Відповідно, мова йде про те, щоб зараз поїхати та обговорити, як ми цю систему реорганізуємо.

Зараз Кабмін говорить: “Дивіться, ми відходимо від пустих обіцянок і переходимо до гарантованого пакету медичних послуг. Тобто те, на що в нас гроші є – ми закупимо, а те, на що у нас грошей немає – громадянин платить сам або його страхова компанія”. Інакше у тій системі, що є зараз, крайнім виходить лікар.

Тепер задача в тому, щоб порахувати цей гарантований пакет та дати на затвердження Верховній Раді. Правда, до реалізації ця ідея не дуже проста, адже для того, щоб порахувати цей пакет потрібні три показники: скільки є грошей, скільки коштує послуга та скільки взагалі потрібно послуг. Зараз ми маємо лише перший показник.

І третє питання: “Що робити з тими приміщеннями, які не використовуються, адже тепер держава буде купувати послугу”.

Держава відходить від того, щоб утримувати заклади та переходить до того, щоб купувати в них послугу. Але послуга буде коштувати певну ціну, незалежно від площі лікарні. Відповідно, якщо лікарня продає цю послугу, то їй потрібно подумати, як ефективно використовувати власне майно.

Сьогодні у Сумах ми отримали зворотній зв’язок. Перше, що говорять сумчани: реформу треба робити поза сумнівом. Друге – мають бути зрозумілими правила гри і для лікарів, і для пацієнтів. Далі наші полісі-аналітики цю інформацію систематизують та передадуть на опрацювання в МОЗ. Вони в свою чергу дадуть фідбек згідно отриманої інформації.

Коментувати

17:30
12 грудня 2017