(Не)доступні Суми: чи просто крутити педалі жителям обласного центру

0

Велосезон-2018 у розпалі. На початку травня прихильники активного відпочинку вже за традицією влаштували масовий заїзд вулицями міста. У такий спосіб вони щороку демонструють переваги двоколісного транспорту, популяризують здоровий спосіб життя, а владу закликають поліпшити велоінфраструктуру. Суми – місто дружнє до велосипедистів чи навпаки? Відгуки сумчан і оцінки експертів зібрали журналісти “Трибуни”.

(Не)доступні Суми

(Не)доступні Суми

Аж 2,5 кілометри щастя

Програму “Два колеса” у Сумах затвердили у 2012-му. Документ передбачає розвиток велоінфраструктури в місті, зокрема, будівництво спеціальних доріжок для любителів двоколісного транспорту. Щоправда, фактично її почали виконувати лише минулоріч. Тож, поки що, вдалося облаштувати лише 2,5 кілометри таких смуг руху.

Минулоріч зробили велодоріжки по вулицях Героїв Сумщини, Харківській, Прокоф’єва. Це об’єкти, якими опікувався департамент інфраструктури. Протяжність спеціальних смуг приблизно 2,5 кілометри. Роботи обійшлися в близько 7,7 млн гривень. Крім того, “Шляхрембуд” облаштував велодоріжку по вулиці Герасима Кондратьєва. Замовником робіт було міське управління капітального будівництва та дорожнього господарства, – розповідає директор департаменту інфраструктури міста СМР Григорій Яременко.

Цьогоріч обіцяють продовжити роботу в цьому напрямку. Планують частково облаштувати велодоріжки по вулицях Троїцькій та Петропавлівській, а також на Харківській, від вулиці Героїв Сумщини до проспекту Лушпи.

Зараз проекти розроблені і ми вийшли вже на Прозоро, потім будемо готові до виконання робіт. При розробці проектно-кошторисної документації все погоджуємо із органами поліції. Погоджується місце знаходження, ширина та інші технічні параметри, після цього згідно з проектами виконуються роботи, – зауважує Григорій Яременко.

Сумські велодоріжки – траси для двоколісних чи смуги перешкод

Траси, які збудували у Сумах, назвати велодоріжками вкрай важко, – кажуть фахівці.

Якщо дотримуватися державних будівельних норм ширина тротуару має бути три метри, це чисто для пішоходів, і окремо 3 метра – для пересування велосипедистів. Ширина однієї смуги руху для пішохода становить 75 см. Якщо ви ідете з молодим чоловіком, прогулюєтесь, то ви займаєте десь 1,5 м. Вам назустріч іде пара, щоб комфортно розминутися потрібно 3 метри, – пояснює головний архітектор Сумщини Олег Кривцов.

На практиці ж маємо зовсім іншу картину. Сумчани часто не розуміють, яка зона за ким закріплена, адже здебільшого тротуар просто поділили навпіл між прихильниками екотранспорту та пішоходами.

Велодоріжка по вул. Г. Кондратьєва

Велодоріжка по вул. Г. Кондратьєва

Велодоріжка по вул. Харківській

Велодоріжка по вул. Харківській

Велодоріжка по вул. Прокоф'єва

Велодоріжка по вул. Прокоф’єва

Що на вулиці Харківській, що на Прокоф’єва, та і на Герасима Кондратьєва також, велодоріжки зроблені не додатково до тротуару, а за рахунок пішохідної зони. Таким чином і тротуар, і велодоріжка не відповідають ДБН. Ми стикаємося з тим, що пішоходи для того, щоб розминутися і комфортно пересуватися, ходять по велодоріжкам. Влаштовувати велодоріжки за рахунок тротуару – містобудівний злочин, до того ж, це провокує конфлікти між велосипедистами і пішоходами, – наголошує головний архітектор Сумщини Олег Кривцов.

Крім того, шлях, який мав би бути зручним для руху велосипедистів, наче суцільна смуга перешкод. Заїзди-з’їзди не облаштовані відповідно до Державних будівельних норм, немає пониження бордюрів, відсутня зручна розв’язка.

Велодоріжка по вул. Г. Кондратьєва

Велодоріжка по вул. Г. Кондратьєва

Велодоріжка по вул. Харківській

Велодоріжка по вул. Харківській

Рухатися доріжкою звісно дуже зручно, але, на жаль, їх дуже мало в Сумах, дуже мало! Та й зробили їх так, що постійно стрибаєш, доводиться часто вставати і переходити проблемні ділянки. Я думаю треба побільше нормальних смуг рух для велосипедистів, – говорить велосипедистка Надія Іванівна.

Потрібно, щоб маршрути були дійсно безпечні. Минулоріч по вулиці Героїв Сумщини облаштували доріжку, я тут часто ходжу, але бачу мало велосипедистів, які їздять цим шляхом. Безумовно вони потрібні, але перед тим, як щось будувати, треба подумати, в усьому має розум буть, а не просто руки і гроші, – певен пішохід Олександр Сергійович.   

Проте не всі сумчани підтримують ідею будівництва велодоріжок. Деякі жителі обласного центру переконані, що в пріоритеті мають бути міські автошляхи.

Треба дороги зробити, а вже потім велодоріжки, та ще й так, як вони роблять, плитка оця, яка відвалюється. Я не бачу сенсу робити велодоріжки, поки не буде контролю як державного, так і громадського, – каже пішохід Олександр.

Як їздять велосипедисти за кордоном і чому варто пересідати на екотранспорт

Раніше велосипед вважали транспортом маргіналів. Нарешті Україні, у тому числі й Сумам, вдалося подолати цей стійкий стереотип. Тепер двоколісні машини вважають повноцінним видом міського транспорту. Їх використовують для прогулянок і щоденних поїздок на роботу, навчання чи просто у справах.

Завдяки проведенню велоднів у Сумах кількість велосипедистів збільшується. Чимало пішоходів пересідають на двоколісний транспорт. У людей виникає бажання їздити на велосипеді, бо це здоров’я, економія сімейного бюджету, а також швидке пересування містом, яке не залежить від інцидентів, що трапляються із маршрутками, приміром, підвищення цін чи щось подібне, – говорить координатор велоднів у Сумах Олександр Черняк.

Фото io.ua

Фото io.ua

Фото io.ua

Фото io.ua

За словами Олександра Черняка, Суми – місто, яке ідеально підходить для впровадження концепції розвитку велосипедної інфраструктури за європейським зразком.

По-перше, місто компактне. Крім того, у Сумах широкі дороги, яких не мають інші країни. Але в тих державах, попри вузькі шляхи, все одно влаштовують велодоріжки, – зауважує Олександр Черняк.

Олександр – велосипедист зі стажем. До того ж, він багато подорожує, відтак має з чим порівнювати сумську велоінфраструктуру. Приміром, цієї весни повернувся із мандрівки Азією.

Фото з Facebook

Фото з Facebook

Побував у Малайзії, Сінгапурі, Гонконзі, Таїланді. Звісно мене вразив Сінгапур. Там багато туристів, чимало людей по набережній їздять на велосипедах, можна взяти велосипед напрокат. Також дуже цікавий досвід Малайзії. Я бачив, як фарбують велодоріжки. Смуги покривають спеціальною фарбою, вона, наче прорезинена, тому після дощу на цій доріжці не слизько. Там небагато велодоріжок, бо дороги дуже вузькі. Незважаючи на це вони є. Велодоріжки роблять з відповідним з’їздом на пішохідний перехід, вони яскраво синього кольору, а ще обладнані пластмасовими стовпчиками, – ділиться враженнями Олександр Черняк.

Велосипедисти Сум вірять, що доріжки подібні до тих, які облаштовують у цивілізованих країнах світу, з’являться і в обласному центрі. Прихильникам екологічної альтернативи автівкам хотілося б, щоб програма “Два колеса” впроваджувалася активніше, а в місті почали обладнувати ще й спеціальні парковки. Крім того, треба розробити веломаршрути, які б дозволили любителям двоколісного транспорту планувати свої поїздки. Одним словом, велосипедисти прагнуть, щоб Суми були містом рівних можливостей, безбар’єрним і доступним.

Коментувати

18 січня 2019
17 січня 2019