Рятівний дзвінок: як у Сумах цілодобово надають психологічну допомогу

0

– “Алло, ви мене чуєте? Знаєте, я відкрила вікно і збираюся зробити крок”.

Щодня на номер телефону довіри Екстренної психологічної допомоги при КЗ СОР “Обласний наркологічний диспансер” дзвонять десятки людей. Вони розбиті, втомлені, налякані. У когось сімейні конфлікти, нещасливе кохання, залежність. Дзвонять діти, дзвонять люди, які пережили насильство, одинокі пенсіонери, матері, які втратили дітей, вдови.

Психологи-консультанти телефону довіри Екстренної психологічної допомоги надають допомогу всім. Безкоштовно, анонімно та цілодобово.

Про те, як врятувати людину, яка на межі, допомогти психологічно та не вигоріти самому, ми запитали у психолога-консультанта Екстренної психологічної допомоги Оксани Залозної.

Рятівний дзвінок: як у Сумах цілодобово надають психологічну допомогу

Якщо людина зіштовхнулася з психологічною проблемою, яка стосується сімейного життя, відносин, переживає горе чи стрес, бореться з комплексами, перебуває в психологічній кризі, то правильно та адресно буде звернутися до психологів телефону довіри Екстренної психологічної допомоги.

Основна наша задача – вислухати клієнта, а вже далі – проконсультувати його, використовуючи різні методики. Ми заспокоюємо, проводимо психотерапевтичну бесіду. Які б речі не розказувала людина – найважливіше це прийняття.

Специфіка телефонного консультування дуже особлива. Ми не бачимо очі клієнта, його рухи. Лише слухаємо, як він говорить, дихає, наскільки він емоційний.

На межі

Телефонує жінка, і говорить: “Знаєте, я стою біля відкритого вікна і збираюся зробити крок”.

У першу чергу психолог намагається підлаштуватися під такого клієнта. Я не бачу людину, візуального контакту немає. Я намагаюся перейняти дихання, темп мови, слова, які людина повторює, навіть тремтіння голосу.  

Часу для прохань немає, тому ми диктуємо чіткі та зрозумілі речення-інструкції.

Слухайте мене уважно. Відійдіть від вікна. Поверніться. Що ви бачите? Диван? Сядьте на диван. Дихайте повільно.

Цю жінку, до слова, ми врятували.

Загалом, є стереотип, що людина ніколи не вчинить суїцид, якщо вона погрожує це зробити або активно про це говорить. Це міф. До таких речей треба уважно придивлятися та фіксувати.

Образ клієнта

Найчастіше телефонують з сімейними проблемами, далі – міжособистісні питання, побутові суперечки, проблеми самотності, проблеми психологічного та фізичного здоров’я, фінансової спроможності.

Буває, телефонують діти, які ініціюють початок роботи над сімейною проблемою. Проте, частіше звертаються дорослі. Немає чіткого гендерного розподілу, мовляв, звертаються лише жінки, або лише чоловіки.

Близько двох-трьох років тому був пік звернень людей з ігровою залежністю та їх близьких. Зараз це трапляється рідше, але все одно актуально. Проте, це питання лікаря-нарколога, і лише потім – психолога.

Найважчим періодом консультацій був рік, коли зверталися вдови АТОвців.

Також важко, коли телефонують люди, які пережили фізичне чи сексуальне насильство. Це можуть бути ситуації, які сталися буквально пару годин тому, або відтерміновані – ті, які людина носила в собі, і з часом вони дали про себе знати. У цьому питанні складно працювати як з хлопцями, так і з дівчатами. Проте, чоловіки, які пережили насильство, часто починають ставити собі питання, чи не змінилася у них орієнтація. Це може мати надзвичайно серйозні наслідки, а робота з психологом триватиме довгий період.

Важко працювати з втратою. Супровід роботи горя – це дуже складно для психолога з будь-яким досвідом праці. Я не можу консультувати втрату, пов’язану зі смертю дитини. Я не беруся за це. Намагаюся перенаправити до іншого спеціаліста. Зачасту, клієнту не вистачить однієї консультації в такому питанні, і я це розумію.

Окрім цього, інколи клієнти підіймають тему своєї сексуальної орієнтації та її прийняття.

Багато тих, хто відчуваючи самотність, телефонує просто, аби поговорити, отримати підтримку. Важкохворі клієнти дзвонять, аби пропрацювати сприйняття хвороби, себе та свого нового способу життя. У цьому випадку важливо не залишати людину на самоті.

Рятівний дзвінок: як у Сумах цілодобово надають психологічну допомогу

50 хвилин допомоги

Згідно правил – консультація має тривати 50 хвилин. Але інколи ми виходимо за ці часові рамки. Телефонні клієнти не хочуть закінчувати розмову. Вони дзвонять знову і знову. Щось пригадують, додають, розказують про ще якесь проблемне питання.

У нас є категорія “Постійні клієнти”. Вони дзвонять щодня, знають, як звати всіх психологів-консультантів, розрізняють наші голоси. Зачасту це одинокі люди, яким, можливо, вже немає кому зателефонувати.

Є клієнти, які телефонують роками. А є й ті, які дзвонять періодами, “сезонами”.

Під час консультації ми не даємо порад, а лише слухаємо та ставимо питання, уточнюємо, змінюємо бачення ситуації – показуємо проблему під іншим кутом. Проте, остаточне рішення завжди за клієнтом.

Як не вигоріти, допомагаючи

Оксана Залозна працює психологом-консультантом телефону довіри Екстренної психологічної допомоги 17 років. Говорить, за цей час з’являється, не те, щоб “броня”, але певний захист від вигорання.

Так як гаряча лінія працює цілодобово, то ми виходимо на роботу на добу. Другий день – відсипний, за який потрібно стабілізуватися. Загалом, протягом нього мені вдається “скинути з себе” інформацію, яка назбиралася. Це наче своєрідний навик.

Мій секрет у тому, що я відмежовую роботу від свого дому. У мене досить активне життя поза межами робочого місця. Тому виходить переключатися.

Інколи під час консультації чуєш дійсно важкі речі, які зачіпають емоційно. Але є й те, що неймовірно надихає – це велич людського духу.

Моїй близькій людині погано морально. Що я можу зробити?

– Запитайте, чи можете ви допомогти та чим саме.

– Скажіть, що можете та готові вислухати людину в цей момент.

– Якщо ви достатньо близькі – обійміть людину.

– У психології є такі поняття, як “приєднання” та “ведення”. Спробуйте проявити емпатію, відчути людину та її найстрій, побудьте з нею в цьому стані. А далі – ведіть, змінюйтеся, говоріть позитивніше, згадайте якийсь спільний хороший випадок з життя. Таким чином ви виведете людину з важкого морального стану у більш позитивний.

– Пам’ятайте, не кожного можна відразу обійняти чи взяти за руку. Не слід різко переходити ці кордони.

– Якщо ви бачите, що питання залишилося відкритим – обговоріть можливість звернення до спеціаліста.

Телефон довіри Екстренної психологічної допомоги при Сумському обласному наркодиспансері працює цілодобово, анонімно та безкоштовно. Звернутися до психолога-консультанта ви можете за номерами: (0542)780000, 0509144024.

Коментувати

19 липня 2019
18 липня 2019
17 липня 2019