Це сумчани, які зіштовхнулися з передозуванням наркотиками

0

Зібрали історії сумчан, яким довелося пережити передозування чи рятувати людей від наслідків перевищення дози наркотичних речовин.

Цей текст не про опіати чи психостимулятори, він — про адекватну допомогу, яку важливо вчасно надати людині задля врятування життя

Наразі, від “солі” немає медичних антагоністів, а єдиним препаратом, який блокує дію опіоїдів, є налоксон. Але просто купити його в аптеці та ввести людині з передозуванням ви не зможете. 

Попри те, що є Наказ МОЗ України від 15.01.2018 № 65, в якому зазначено, що лікарський засіб «Налоксон» відпускається без рецепта з аптек та аптечних пунктів у кількості 2 мг (п’ять ампул препарату) на один відпуск, в аптеках за звичаєм просять рецепт. 

Виходить, якщо хтось зіштовхнеться з передозуванням, йому доведеться просто чекати швидку, без можливості ефективно зарадити медикаментами. 

Історія Яни

Яна

Я побачила групу людей, які витягли майже непритомного хлопця з кущів. Було зрозуміло, що людині погано й треба допомога. І вони майже відразу сказали, що хлопець вживав наркотики, а потім йому стало зле. 

На лице — всі симптоми передозування: сплутана свідомість, бліда шкіра, підвищена пітливість. Я не знала, що він вколов, але переді мною була клінічна картина. 

У мене був налоксон. І я його ввела — одну ампулу. Насправді, її могло не вистачити, тому ампул завжди має бути дві. Коли хлопець уже був у свідомості — просився щоб я його швидше відпустила додому, бо йому “вже нормально” 🙂 А я сиділа і розважала його, розговорювала, не давала втрачати свідомість, слідкувала, чи подіяв препарат і чи не потрібно робити ще ін’єкцію. 

Я дуже за нього хвилювалася, взяла контакти і ще телефонувала йому через кілька годин, аби впевнитися, що він в порядку. Дуже страшно, що хтось може так просто втратити життя в тебе на очах, і ти не зможеш допомогти. 

Це була не критична ситуація, він не “чорнів”, але якби цей процес почався, я б сама не справилася — людину довелося б безперестанку качати, робити штучне дихання, паралельно викликати швидку. На усе це в мене просто немає фізичної сили. 

Купити налоксон у аптеці досі дуже складно. Знаю, люди замовляють його завчасно з повною передоплатою й чекають доставки, або шукають по всьому місту. Але, треба враховувати, що наркозалежні не будуть ходити з наркотиками в кишені від аптеки до аптеки, в пошуках антагоніста на випадок передозування. Вони просто тут і зараз вколяться, без медикаментів під рукою, і будь що буде. 

Думаю, налоксон взагалі мають видавати безкоштовно в аптеці — одна ампула та один шприц до приїзду швидкої. Адже ніхто не застрахований. 

Сьогодні споживачем наркотиків може бути будь-яка людина: хороший знайомий, класний сусід, друг з роботи. Усі вони — люди, які з різних причин можуть вживати наркотики, і від цього вони не стають поганими. А для когось це може бути взагалі перший і останній раз. Просто не треба думати, що “якщо я не вживаю — мене це не стосується”. 

Історія Каті*

*Катя побажала залишитися анонімною, тому ми не можемо показати вам її фотографію, або розкрити деталі біографії. 

Фото ілюстративне

Уперше я зіштовхнулася з передозуванням близько 15 років тому. Я була вдома, зайшла на кухню, а там колишній чоловік і його друг… У друга вже чорні губи, шкіра синьо-коричнева, лежить на підлозі і майже не реагує. Я знала, що він вколовся. Питала навіщо, плакала.

Плескала його по обличчю, приводила до тями, відливала водою. Просила: “Ану, швиденько відкрий очі. Не вистачало, щоб в мене на руках померла людина”. Терла, крутила йому вуха. Звідкись знала, що так можна відновити кровотік.

Тоді про налоксон ще не говорили, від передозування рятували простою холодною водою, розчином аміаку та мокрою ганчіркою на лоба. Ясно, що реальних шансів відкачати людину було небагато, й усі вони базувалися більше на вдачі, ніж на ліках.

То був перший раз, коли бачила передозування. Я так плакала. Такий жах. А потім уже знала, як реагувати.

Того хлопця нам вдалося відкачати, і це добре — мені його було особливо шкода, він дуже молодий. Хоч і відкачували “радянськими” методами, але подіяло.

Проте, розраховувати на вдачу в питаннях порятунку не можна, бо перед тобою жива людина.

Історія Івана*

*Іван побажав залишитися анонімним, тому ми не можемо показати вам його фотографію, або розкрити деталі біографії. 

Фото ілюстративне

Я пережив передозування ще на початку свого “стажу” вживання. Мені було 18 років, зовсім малий. Передозування отримав від опіатів — вколов дозу, але не розрахував, тож  відразу потемніло в очах і відключився. Навіть не встиг витягнути голку. 

Мені пощастило, що я залишився в тому ж положенні сидячи — не впав, не закинув голову та не проковтнув язик. Уже точно не пам’ятаю, але за відчуттями я так просидів хвилин 10, доки самостійно не прийшов до тями. 

Коли роздуплився, глянув на руку — вену надуло, нагнало крові та пішов набряк, шкіра посиніла. Довго відходив, розхожувався. 

Думаю, це вдача, що я залишився живим, враховучи, що я був сам і не міг ані допомогти собі самостійно, ні покликати когось із ліками. 

Наталія Гапієнко, програмна директорка громадської організації “Клуб “Шанс” 

Наталія Гапієнко

Весною цього року громадська організація “Клуб “Шанс” / Club Chance” закупила для клієнтів організації 440 ампул препарату «Налоксон». Він здатний врятувати життя при передозуванні наркотиками з групи опіатів. При введенні в організм внутрішньовенно або внутрішньом’язово препарат блокує дію опіатів, відновлює дихання та усуває інші токсичні симптоми, спричинені передозуванням. 

Налоксон не має інших ефектів і не викликає залежності. Це найпростіший і безпечний спосіб врятувати людину від передозування.

Фахівці з соціальної роботи нашої організації протягом цього року безкоштовно видають налоксон клієнтам програми профілактики ВІЛ серед людей, які вживають наркотики ін’єкційно. Ми розуміємо, що придбати його в аптеці непросто, і не у всіх клієнтів можуть бути на це кошти. Разом з налоксоном клієнти отримують консультацію соціального працівника щодо профілактики та першої допомоги при передозуванні наркотиками, а також пам’ятку щодо застосування налоксону.

Закупівля препарату відбулася в рамках напрямку «Профілактика передозування» проєкту, що фінансується благодійним фондом “Альянс громадського здоров’я”. Діяльність з профілактики ВІЛ серед людей, що вживають наркотики ін’єкційно, СОГО «Клуб «Шанс» реалізує в рамках договору про закупівлю послуг у сфері охорони здоров’я з ДУ “Центр громадського здоров’я України”.

Коментувати
27 листопада 2020
26 листопада 2020
25 листопада 2020
24 листопада 2020
23 листопада 2020
20 листопада 2020
19 листопада 2020
18 листопада 2020