В Україні хочуть обмежити рекламу ліків

0

Міністерство охорони здоров’я України розробило законопроект про рекламу лікарських засобів, в якому пропонує, зокрема, заборонити рекламу цілительства та нетрадиційної медицини. Про це у Facebook написала очільниця МОЗ Уляна Супрун.

В Україні хочуть обмежити рекламу ліків

В Україні хочуть обмежити рекламу ліків

Реклама – поганий порадник. Особливо, коли це реклама ліків, а її бачить не фахівець сфери охорони здоров’я, а людина, яка шукає спосіб легкого і миттєвого одужання, – зазначила Уляна Супрун.

За словами Супрун, у способі та подачі реклами лікарських засобів Україна дуже відстає від країн Заходу, де є чіткі правила та норми, які дозволяють розповсюджувати рекламу медикаментів.

Це небо і земля у порівнянні з українським ринком реклами ліків, який є дуже хаотичним та неконтрольованим, що лишає багато простору для маніпуляції про препарат та його властивості. Уявіть, понад 50% від усього ринку спожитих ліків у 2017 році становлять ліки без доведеної клінічної ефективності! З 10 найпопулярніших препаратів, які найбільше купували українські пацієнти у минулому році, лише три є препаратами, які належать до категорії основних лікарських засобів. Усі інші – симптоматичні та супутні препарати, або ж такі, що не мають достатньої бази ефективності, – наголосила очільниця МОЗ.

Найгірше, за словами Супрун, що люди, які купували ці ліки, могли відмовитися від справді необхідної медичної допомоги, адже за статистикою кожен другий пацієнт відмовляється від лікування або відкладає його, бо не вистачає коштів.

Як люди дізналися про ці ліки та чому вирішили обрати саме їх? За даними Нацради з питань телебачення та радіомовлення, від 30% до 50% загальної кількості реклами на українському телебаченні – реклама лікарських препаратів та медичних виробів. Вже не кажучи про інші канали реклами, як то вивіски в метро, друкованих виданнях, інтернеті. Реклама також підживлює й таке явище, як “лікування по телевізору” та google-терапію. Майже 69% українців займаються самолікуванням, не звертаючись за допомогою до лікарів. Наслідки, на жаль, часто є непоправними для здоров’я, – констатує Уляна Супрун.

За її даними, нині в Україні ринок реклами регулюють майже 10 різних законних та підзаконних актів, натомість на практиці вони не працюють.

На наше переконання, це відбувається через те, що відсутній належний контроль – адже виявлення порушень та накладання штрафних санкцій розпорошені між різними державними органами влади, а МОЗ взагалі за законом викинуто з цього процесу. Тому наша команда розробила законопроект, який має встановити чіткий контроль за змістом реклами ліків. Головна мета – уникнути маніпулювання інформацією про препарат та його властивості, а також гармонізувати чинне законодавство з нормами ЄС, – додала в. о. міністра.

Супрун також назвала кілька основних пунктів запропонованого законопроекту. Це, зокрема, обмеження змісту реклами відповідно до директив ЄС:

– заборона реклами цілительства та нетрадиційної медицини;

– заборона залучення до реклами конкретного препарату відомих людей, акторів, що зображають медпрацівників;

– заборона інформації, що ліки призначені виключно для лікування дітей;

– зміст реклами має відповідати інструкції про застосування лікарського засобу.

Крім того, законопроектом передбачено чітке визначення фахових медичних видань, де дозволена реклама ліків, не передбачених законом, а також розробка та затвердження урядом окремого Порядку реклами лікарських засобів, спрямованої на медичних та фармацевтичних працівників.

Згідно із законопроектом, за МОЗ закріплюються функції контролю та моніторингу. Встановлюються також чіткі штрафні санкції до телерадіоорганізацій за рекламу лікарських засобів з порушенням законодавства. Такі санкції надається право застосовувати Нацраді з телебачення і радіомовлення – у розмірі 5% від ліцензійного збору за одне порушення, Держпродспоживслужбі, Антимонопольному комітету.
Коментувати