#Децентралізація_на_Сумщині
8 записи

Об’єднана Путивльська міська громада: плани та розрахунки

0
Об’єднана Путивльська міська громада: плани та розрахунки

Об’єднана Путивльська міська громада: плани та розрахунки

На початку березня відбулася реєстрація Путивльської міської ОТГ, котра чекає на виборчий процес вже 28 жовтня 2018 року. Повноваження, які вже незабаром отримає громада, нададуть можливість їй та її мешканцям розпоряджатися своїми ресурсами самостійно. В зоні очікування, вона вже будує плани, в яких бачить себе туристичним містечком, та працює над залученням додаткових інвестиційних коштів на реалізацію своїх планів.

Громада знаходиться на дорозі державного значення та загального користування Суми – Путивль – Глухів, що дає їй шанс стати самодостатньою, адже наявність транспортної інфраструктури є одним із важливих факторів економічного розвитку.

12 сільських рад Путивльського району вирішили об’єднатися з містом Путивль в одну об’єднану територіальну громаду.

Загальна статистика

Площа території 551 км[2]. Новостворена громада об’єднала 55 населених пунктів Путивльського району: місто Путивль – 15629 мешканців, Бобинська сільська рада – 470 мешканців [села Бобіне, Пищикове, Плахівка, Товченикове], Веселівська сільська рада – 358 мешканців [села Веселе, Шулешівка], Волокитинська сільська рада – 599 мешканців [села Волокитине, Кочерги, Кубареве, Щербенівка], В`язенська сільська рада – 466 мешканців [села В’язенка, Вегерівка, В’ятка, Котівка, Окріп, Роща, Хозівка], Зінівська сільська рада – 690 мешканців [села Зінове, Білогалиця, Курдюмове, Латишівка, Пересипки, Пішкове, Сонцеве, Харівка, Щекине], Козаченська сільська рада – 206 мешканців [села Козаче, Малушине, Сімейкине], Октябрська сільська рада – 690 мешканців [села Зарічне, корольки, Скуносове], Рев`якинська сільська рада – 277 мешканців [села Рев`якине, Мишутине], Сафронівська сільська рада – 591 мешканець[села Сафронівка, Зозулине, Кардаші, Красне, Пруди, Селезенівка, Спадщина], Стрільниківська сільська рада – 420 мешканців [Стрільники, Кагань, Ротівка], Чорнобривкинська сільська рада – 450 мешканців [села Чорнобровкине, Голубкове, Іллінське, Плотникове, Суворове, Трудове], Яцинська сільська рада – 338 мешканців [села Яцине, Іванівське, Нова Шарпівка, Стара Шарпівка]. Загальна чисельність населення – 21184 мешканця.

Загальна чисельність населення – 21184 мешканця, у тому числі дітей: дошкільного віку – 1388, шкільного віку – 2190.

Варіанти об’єднання

За інформацією міської ради до об’єднання громада йшла більше півтора року, вивчала законодавство, наводила лад у договірних відносинах.

Позитивні приклади реформи додали впевненості, – зазначає перший заступник голови міської ради Костянтин Гаврильчук. – Маючи відповідний бюджет, громада готова до змін, готова працювати та будувати своє життя, за своїми правилами на своїй території“.

Будівля Путивльської міської ради

Будівля Путивльської міської ради

На початку процесу децентралізації, районна влада спільно з міською владою виступила з ініціативою об’єднання в “один район – одна громада”, але східна частина сіл району вирішили створити окрему Новослобідську громаду з центром в селі Нова Слобода, яка випередила Путивльську міську ОТГ в процесі впровадження реформ на свої території, і вже майже рік працює самостійно та втілює в життя проекти.

У районі поза реформою залишилися лише чотири сільські ради. Дві з яких: Руднєвська [згідно з перспективним планом відноситься до Путивльської ОТГ] та Мазівська [згідно з перспективним планом відноситься до Новослобідської ОТГ], вони межують з двома громадами,  і досі не прийнято рішення щодо приєднання до тієї чи іншої громади.  Інші дві: Бояро-Лежачівська та Манухівська, згідно з перспективним планом в складі Новослобідської ОТГ, зараз знаходяться в статусі “білих плям”. На півночі та заході від них – Новослобідська ОТГ, на сході –  кордон з РФ, на півдні –  населені пункти Білопільського та Буринського районів. На громадських слуханнях вони прийняли рішення про приєднання до міста Путивль, але прямих меж з майбутньою ОТГ вони не мають.

Роздуми зазначеним сільським радам коштують дорого, адже затягування прийняття рішень забирає можливість отримання субвенції на розвиток інфраструктури та можливість за рахунок цих коштів втілювати різноманітні проекти.

Розрахунки

При аналізі планових показників бюджету Путивльської ОТГ важливим показником дохідної частини бюджету є співвідношення власних доходів та офіційних трансфертів – чим меншою є частка трансфертів, тим більш самодостатнім є бюджет громади.

Згідно з розрахунками бюджет новоствореної громади складатиме понад 113 мільйонів гривень. З них власних надходжень – понад 55 млн. гривень, а від державного бюджету громада планує отримати освітню субвенцію – 20 млн.гривень, медичну субвенцію – 19 млн.гривень, додаткову дотацію – 10,5 млн.гривень, базову дотацію – майже 7 млн. гривень, бюджет розвитку складе – 817 тисяч гривень. Видаткова частина бюджету складатиме приблизно 100% від повної суми бюджету. Для збільшення бюджету розвитку Путивльська ОТГ планує існуючу бюджетну мережу закладів довести до співвідношення з фінансовим забезпеченням.

Левову частку податкових надходжень складає податок – ПДФО, єдиний податок та податок на майно, надходження від продажу землі та майна. Для збільшення надходжень до бюджету, виконавчій владі громади потрібно всіляко сприяти збільшенню кількості приватних підприємців, відносини з якими складаються не найкращим чином.

За інформацією міськради, на території громади працюють близько 340 приватних підприємців, і лише 40 з них оформлені на 3 групу оподаткування та сплачують 5% від заробленого. Всі інші, навіть дуже заможні підприємства, оформлені на 2-й групі оподаткування. Деякі обманюючи державу, навіть відкривають в одному підприємстві декілька різних ФОПів 2-ї групи, щоб не сплачувати відсоток від прибутку. За розрахунками місцевий бюджет несе втрати близько 1 млн.гривень. около 40

Тому в першочергових завданнях Путивльської громади після виборчого процесу введення в штаті посади інспектора з праці.

Органам місцевого самоврядування делеговано повноваження контролю за додержанням законодавства про працю в трьох напрямках: своєчасної та у повному обсязі оплати праці, додержання мінімальних гарантій в оплаті праці та оформлення трудових відносин. Ці питання є пріоритетними на державному рівні та потребують ефективного вирішення вже сьогодні.

Поява такої людини на території ОТГ виключить існування такого явища як заборгованість по заробітній платі перед працівниками, недотримання мінімальних державних грітій в оплаті праці та нелегальні трудові відносини, які принижують гідність працівників, порушують їх конституційні права та позбавляють передбачених державою гарантій. А також згубно впливають на розвиток як нашої держави загалом, так і розвиток міст та громад.

Володіючи інформацією про фактичний стан справ на місцях, будучи зацікавленою у зростанні надходжень від податків та отримавши усі необхідні інструменти, Путивльська громада планує ефективно реалізовувати ці повноваження.

Заклади соціальної сфери

Після завершення виборчого процесу, громада планує взяти на баланс всі заклади соціальної сфери, що знаходяться на території ОТГ.

Сфера освіти громади складатиме 15 закладів: 3 – ЗОШ І-ІІІ ступенів, 7 – ЗОШ І-ІІ ступенів, 4 ДНЗ та 1 заклад позашкільної освіти.

Путивльська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1 ім. Радіка Руднєва визначена “опорною школою громади. Триповерхова будівля розрахована на 1176 школярів, зараз в ній навчається 558 школярів та працює 59 працівників. Заклад знаходиться в центрі міста, має велику спортивну залу, їдальню та стадіон.

Путивльська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1 ім. Радіка Руднєва

Путивльська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1 ім. Радіка Руднєва

Громада планує прийняти на свій баланс 21 заклад культури, 2 заклади фізичної культури та заклади медичної сфери, зокрема 19 ФАПів, поліклініку та лікарню. Остання з яких, відповідно до розрахунків, коштуватиме близько 35 млн. гривень в рік. Додатково Путивльський районний центр медико-санітарної допомоги та підпорядковані йому заклади коштуватиме близько 10 млн.гривень. Путивльська міська рада рішуче налаштована відразу взяти лікарню під свій контроль та впроваджувати кардинальні штатні зміни. За інформацією, яку надають пацієнти лікарні, лікарі, працюючи на повну ставку, на робочому місці знаходяться лише до обідньої перерви, у другій половині дня – практично нікого немає на місці.

Фактично держава платить лікарням за теоретичну можливість лікувати певну кількість пацієнтів, коли насправді пацієнтів набагато менше. Платить за непотрібний великий штат лікарні, за опалення, водопостачання, електроенергію всіх лікарняних приміщень, хоча на практиці використовується з них хіба що третина.

Такою ж є і ситуація з поліклінікою– держава дає поліклінікам та лікарням гроші на всіх, хто теоретично може захворіти і прийти до лікаря, тобто всім зареєстрованим в окрузі, незалежно від того, потребують вони реально медичної допомоги, чи ні.

Тому Путивльська громада планує впровадити ряд заходів, таких як оптимізація, скорочення штатів з метою економії коштів та залучення їх на покращення матеріально-технічної бази, перепрофілювання лікарів. У планах також перенесення на базу лікарні – Мазівського хоспісу.

Подібна робота планується проводитися і в інших сферах життєдіяльності, буде проведений детальний аналіз “що і скільки коштує”, і чи доречно кожен із них утримувати взагалі?  Планується перепрофілювання кадрів.

Що стосується закладів освіти, Путивльська ОТГ має на своїй території Центр позашкільної роботи. Унікальність закладу полягає в тому, що на його базі є басейн, спортивна зала, актова зала, музична школа та безліч гуртків для школярів. Утримання закладу у рік коштуватиме громаді 10,7 млн.гривень. На заклади позашкільної роботи освітня субвенція не передбачена. Але, беручи до уваги, що подібного закладу немає на територіях від Буринського до Глухівського районів, громада бачить для себе можливість заробляти кошти, надаючи можливість сусіднім громадам відвідувати заклад за рахунок укладання угод.

Спіпраця є чи ні?

Путивльська ОТГ межує з Новослобідською ОТГ Путивльського району, Шалигинською ОТГ Глухівського району, Бочечківською Конотопського району, Буринською ОТГ та з селами Кролевецького району, котрі відповідно до перспективного плану, входять до складу Кролевецької ОТГ.

Керівництво міськради продовжує наполягати на об’єднанні територій Путивльського району в одну громаду: “Маленька громада на прикладі Новослобідської ОТГ –  це з одного боку і гарно, але якщо б створити одну громаду – було б краще. У нас є і будівлі, і інфраструктура, а Слободі потрібно все будувати з нуля, навіщо?”, – озвучує позицію міської ради Костянтин Гаврильчук. Посадовець зазначає, що співпраця з громадою-сусідом, можлива тільки у статусі однієї громади, іншого варіанту не буде.

Путивльська та Новослобідська ОТГ Путивльського району згідно перспективного плану

Путивльська та Новослобідська ОТГ Путивльського району згідно перспективного плану

Новослобідська громада не виявляє особливого бажання об’єднуватись із містом. Голова зазначеної ОТГ Ольга Гаркавенко розповіла, що зараз громада отримує близько 15 млн.гривень власних надходжень, які раніше губилися в районному бюджеті:

Скільки ми були разом, Путивльський район гроші з’їдав, і кошти на території населених пунктів котрі входять до складу Новослобідської ОТГ ніхто не бачив. Все створювалося та оновлювалося в районному центрі, в селах нічого не робилося, і тепер нам потрібно все починати з нуля. Зараз, ми забрали з бюджету району власні надходження, землю.  І наші люди вирішують, що робити в першу чергу, куди вкладати кошти. Вже у планах купити автобус, встановити твердопаливні котли, зробити ремонти. Так існують проблеми, наприклад відсутність сімейного лікаря, але хто не зіштовхується з труднощами“.

На території Новослобідської ОТГ первинна медична ланка представлена ФАПами  та працюючими в них фельдшерами, у громаді відсутній сімейний лікар. До об’єднання медичні заклади громади були на балансі Путивльського районного ЦПМСД, після об’єднання Центр забрав у лікарів можливість обслуговувати передані заклади медичної сфери Новослобідської ОТГ, як висновок – громада звернулася до зазначеного Центру з проханням надання послуг зазначеного спеціаліста.

1 січня 2018 року Путивльський районний ЦПМСД зробив заяву, що надавати послуги мешканцям інших територій вони не будуть. Громада звернулася за послугами сімейного лікаря у Путивльську центральну районну лікарню. 194 тисячі гривень в місяць перераховує Новослобідська ОТГ закладу за надання її жителем первинних  та вторинних медичних послуг, а це близько 2,3 млн. гривень в рік.

Путивльська влада в своєму рішенні принципова та шантажує сусіда забороною на використання закладів освітньої та медичної сфери її мешканцями та офіційно зазначає, що подібна співпраця можлива до того часу поки не має Путивльської ОТГ:

Зараз ЦПМСД – не співпрацює з Новослобідською ОТГ, після виборів не буде співпрацювати і лікарня, а школи не будуть приймати дітей з громади-сусіда.  Майбутня громада, якщо залишиться цей голова, укладати угоди з Новослобідською ОТГ не планує. Ми будемо пропонувати їм об’єднання в одну громаду, або ніякої співпраці не вийде“, – зазначає Констянтин Гаврильчук.

Медична субвенція майбутньої громади складатиме 19 млн.гривень, коли ж тільки на лікарню потрібно 35 млн.гривень.

Рішення міської ради побудовано більше на емоціях, ніж на обґрунтованих економічних розрахунках. Після отримання закладів медичної сфери на баланс, громада зіштовхнеться з потребою залучення додаткових коштів на їх утримання, ремонтні роботи та покращення матеріально-технічної бази. Адже розрахованої медичної субвенції вистачить лише на половину закладів. І всі вільні кошти будуть витрачатися саме на їх утримання. Тобто отримаємо бюджет проїдання, а можливо ще і потребу в дотації, якщо не будуть прийняти певні міри з оптимізації чи залучення додаткових фінансів.

Механізм укладання угод на надання послуг іншим територіальним громадам міг би частково вирішити цю проблему. Додатково, якщо громада активізується, є можливість домовитися із іншими сусідніми громадами.

P/s

Громада намагається оцінити свої “за” та “проти” та знайти ті чинники, які допоможуть їй у розвитку, і ті, які навпаки будуть її гальмувати. Путивльська ОТГ вже працює над проектами на підтримку Державного фонду регіонального розвитку, стосуватися вони будуть сфери благоустрою, зокрема відновлення дорожнього покриття.

Створення спроможної Путивльської ОТГ є реальним кроком до територіального розвитку. Громада чекає на повноваження вирішення на місцях питань розвитку, планування благоустрою території, соціальної допомоги, культури та інших питань без потреби виїзду до обласного центру та звернень до районної адміністрації. Планує стати сильною, потужною, з достатньою економічною активністю на власній території, з ініціативними, працьовитими людьми, які забезпечить гідний рівень життя населення.

Намагаючись визначити напрямки економічного розвитку, громада планує позиціонувати себе як туристичне містечко Давньої Русі. У планах − розробка стратегії розвитку, в якій головною метою і буде втілення цих планів в життя. За допомогою розвитку туризму громада планує заробляти кошти, залучати інвесторів на свою територію.

Проект забудови центральної частини міста Путивль

Нинішній склад Путивльської ОТГ − лише початок процесу створення цієї громади, відповідно до перспективного плану формування спроможних громад Сумської області, в майбутньому до неї зможуть приєднатися й інші сільські ради.

Марина Гавриленкова, радник з питань комунікацій Сумського Центру розвитку місцевого самоврядування

Коментувати

26 квітня 2018
25 квітня 2018