Корнієнко Максим
6 записи

Все буде ProZorro

0

Чому законодавча ініціатива щодо внесення змін до закону про ProZorro – це добре, а неекономне використання коштів – не дуже. На прикладі аналізу допорогових закупівель Сумської обласної державної адміністрації.

З 2016 року в Україні запроваджено систему електронних закупівель ProZorro. Згідно закону “Про публічні закупівлі” в обов’язковому порядку виключно із використанням даної системи розпорядники бюджетних коштів мусять проводити закупівлі із застосуванням електронних торгів для товарів та послуг вартістю понад 200 тис.грн. та робіт вартістю понад 1,5 млн.грн.

За договорами меншою вартістю розпорядники також за бажанням можуть застосовувати систему електронних торгів. І якщо орган державної влади зацікавлений у ефективному та економному прозорому використанні коштів платників податків, то саме так і робиться. 

Для прикладу, більш ніж 9 із 10 допорогових закупівель Сумської ОДА у 2016 році були конкурентними.

Навіть розпорядженням голови Сумської ОДА було рекомендовано структурним підрозділам здійснювати публічні закупівлі з максимальним використанням електронної системи закупівель Prozorro, у тому числі по закупівлях, вартість предмету яких не перевищує сум, визначених Законом України «Про публічні закупівлі»,

У 2017 році питома вага закупівель, за якими проводилася передбачена процедура публікації намірів про здійснення закупівлі, збору пропозицій учасників, електронного аукціону та відбору більш економічно привабливої пропозиції серед кілької конкурентів, знизилася до 77%. 

Протягом майже усього 2018 року аж до 27 грудня усі допорогові закупівлі Сумської ОДА здійснювалися на конкурентній основі.

Аж раптом протягом останніх робочих днів року прямими договорами було розподілено понад 1,5 млн грн. 

даталотсума плановасума фактичнаконкуренціяекономія% економіїпідрядник
2018 рік
20.04.18папір28 80027 182так1 6186%ТОВ СТВ Лтд
27.04.18настільні лампи4 0003 864так1363%ТОВ Тотал Корпорейшн
27.04.18знищувач документів5 9004 555так1 34523%ТОВ Бразер Груп
18.05.18телефони5 0004 766так2345%ФОП Синюченко
21.05.18рамки а418 0008 520так9 48053%ФОП Пелих
08.06.18канцтовари31 11525 988так5 12716%ТОВ “ВКФ ВВ”
10.10.18офісні крісла54 00051 059так2 9415%ФОП Печений
15.11.18комутатори120 000103 899так16 10113%ФОП Жарко
15.11.18проектор55 00046 400так8 60016%ФОП Винограденко
15.11.18екран200 000152 000так48 00024%ФОП Антощук
27.12.18обладнання для відеоконференцій93 28493 284ні00%ФОП Лаврик
27.12.18сервери189 240189 240ні00%ПП Лантек
27.12.18жорсткі диски189 880189 880ні00%ПП Лантек
27.12.18ноутбуки ,компи184 423184 423ні00%ФОП Малюта
27.12.18ПК, МФУ, монтіори189 275189 275ні00%ФОП Малюта
27.12.18мережеве сховище189 360189 360ні00%ПП Лантек
27.12.18шафи ,системи охолодження184 540184 540ні00%ФОП Лаврик
27.12.18сервери157 700157 700ні00%ПП Лантек
27.12.18процесори, памятт, блок живлення189 815189 815ні00%ПП Лантек
ВСЬОГО2 089 332
КОНКУРЕНТНІ521 81525,0%93 58218%економія
НЕКОНКУРЕНТНІ1 567 51775,0%281 118упущена вигода

Сумська ОДА, насправді, не винайшла велосипед  – масове витрачання коштів в останні дні року є сталою практикою чи не для всіх бюджетних установ країни. 

З чого можна зробити висновок, що цьогорічна урядова ініціатива щодо заборони фінансування видатків протягом останніх днів бюджетного року є цілком доречною.

Таким чином, сумарно за підсумками 2018 року частка конкурентних допорогових закупівель апарату адміністрації склала диш ¼ допорогових сум, а ¾ було використано без застосування конкурентних процедур.

В 2019 ж році питома вага конкурентних закупівель зменшилася до 2,5% проти 97,5% прямих договорів у вартісному вираженні.

За даними системи ProZorro, протягом року було укладено 10 договорів із допороговими сумами (менше 200 тис.грн), і лише за 1 з них здійснювався конкурсний відбір переможця.

даталотсума плановасума фактичнаконкуренціяекономія% економіїпідрядник
2019 рік
15.03.19друкована продукція169 395169 395ні00%ТОВ “ЗМІСТ УА”
03.04.19канцтовари28 50025283так3 21711%ФОП ЛЕБЕДИНЕЦЬ С.П.
03.07.19меблі194 023194 023ні00%ФОП НАБОКОВ В.П.
25.07.19послуги у сфері ІТ55 40055 400ні00%ТОВ “ІНФОРМАЦІЙНА БЕЗПЕКА”
12.09.19жалюзі58 13158 131ні00%ФОП БОНДАРЕНКО І.В.
25.11.19програмне забезпечення55 00055 000ні00%ТОВ “ФОСС-ОН-ЛАЙН”
25.11.19послуги обслуговування ПЗ167 500167 500ні00%ТОВ “ФОСС-ОН-ЛАЙН”
12.12.19обладнання техзахисту90 00090 000ні00%ТОВ “ІНФОРМАЦІЙНА БЕЗПЕКА”
19.12.19сервери150 000150 000ні00%ФОП БОДЮЛ Ю.І.
23.12.19сервери150 000150 000ні00%ФОП БОДЮЛ Ю.І.
ВСЬОГО1 117 949
КОНКУРЕНТНІ2,5%28 5003 21711%економія
НЕКОНКУРЕНТНІ97,5%1 089 449122 974упущена вигода

Як свідчить аналіз конкурентих закупівель, рівень економії в результаті електронних торгів коливався від 3% до 53% за кожним окремим випадком у 2018 році. Середній рівень економії протягом року серед конкурентних допорогових закупівель становив 18%.

У 2019 році рівень економії за конкурентною процедурою становив 11%.

Зекономлені кошти розпорядник мав змогу використати для інших закупівель для покриття поточних потреб апарату ОДА, проте внаслідок проведення неконкурентних процедур розмір упущеної вигоди для протягом двох останніх років потенційно склав близько 400 тис.грн. 

Схожа ситуація мала місце і в окремих самостійних структурних підрозділах ОДА.

Для прикладу, Управління капітального будівництва протягом 2016-2017 років здійснювало допорогові закупівлі за конкурентною процедурою, а вже у 2019 абсолютно всі “допороги”  здіснювалися шляхом підписання прямих договорів.

Загальна сума опублікованих УКБ протягом 2019 року договорів на закупівлю робіт вартістю менше 1,5 млн.грн. чи товарів і послуг до 200 тис.грн, згадним розпорядником склала 10,9 млн.грн.

Враховуючи, що середній показник економії коштів на конкурентних надпорогових закупівлях УКБ протягом даного періоду склав 12%, розмір упущеної вигоди від неконкурентних “допорогів” потенційно складає 1,3 млн.грн.

Чому у стінах обладміністрації останнім часом вирішили відступити від попередньої практики ведення конкурентних закупівель навіть без обов’язкової вимоги закону – невідомо.  Звісно, дана ситуація не є порушенням, проте таким чином упущені додаткові можливості, оскільки зекономлені кошти могли бути спрямовані на вирішення потенційних оперативних проблем, на які не вистачило коштів бюджету ОДА. 

Таким чином не можуть не радувати внесені у вересні 2019 зміни в законодавство про публічні закупівлі, завдяки яким з квітня поточного року всі закупівлі вартістю понад 50 тис. грн проводитимуться на конкурентній основі через систему ProZorro, а бюджети всіх рівнів матимуть додаткову економію коштів. 

Коментувати
07 квітня 2020
06 квітня 2020
03 квітня 2020
02 квітня 2020